En Jordi
Grau Martí, a Terrassa i més enllà
En Jordi Grau Martí, no només és l’ànima dels gegants i capgrossos de Terrassa. Per les seves mans han passat, també, figures tan emblemàtiques com el Drac i l’Àliga de Vilafranca, els Gegants de Vilanova i de Badalona, o els centenaris capgrossos de Capellades. Més enllà dels Capgrossos de l’Any de Terrassa, la seva reputació s’estén. I n’hem anat a parlar amb ell.
Entrar al taller El Drac Petit de l’artista Jordi Grau, als baixos de casa seva al barri de Ca n’Aurell de Terrassa, és com entrar a una fascinant habitació dels mals endreços. Pràcticament tot el que s’hi pot veure són parts d’un tot que encara s’ha d’esdevenir: uns motlles d’escaiola del cap d’un gegant, el mig cap encara per acabar de pintar d’un capgròs, l’ala o el cap d’un drac que cal reparar, pots de pega, pintura i dissolvent pertot, papers amb esbossos de les peces i fotografies dels rostres que caldrà plasmar en forma de capgròs o gegant,... És la màgia del treball artístic de disseny i modelatge que aquí dins es desenvolupa amb absoluta perícia: allò que, de moment, és només un caos de quelcom a mig fer que a penes deixa veure cap a on anirà la creació, s’acaba convertint en un esvelt gegant, un divertit capgròs o un terrorífic drac de correfoc.
En Jordi Grau Martí, no només és l’ànima dels gegants i capgrossos de Terrassa. Per les seves mans han passat, també, figures tan emblemàtiques com el Drac i l’Àliga de Vilafranca, els Gegants de Vilanova i de Badalona, o els centenaris capgrossos de Capellades. Més enllà dels Capgrossos de l’Any de Terrassa, la seva reputació s’estén. I n’hem anat a parlar amb ell.
Entrar al taller El Drac Petit de l’artista Jordi Grau, als baixos de casa seva al barri de Ca n’Aurell de Terrassa, és com entrar a una fascinant habitació dels mals endreços. Pràcticament tot el que s’hi pot veure són parts d’un tot que encara s’ha d’esdevenir: uns motlles d’escaiola del cap d’un gegant, el mig cap encara per acabar de pintar d’un capgròs, l’ala o el cap d’un drac que cal reparar, pots de pega, pintura i dissolvent pertot, papers amb esbossos de les peces i fotografies dels rostres que caldrà plasmar en forma de capgròs o gegant,... És la màgia del treball artístic de disseny i modelatge que aquí dins es desenvolupa amb absoluta perícia: allò que, de moment, és només un caos de quelcom a mig fer que a penes deixa veure cap a on anirà la creació, s’acaba convertint en un esvelt gegant, un divertit capgròs o un terrorífic drac de correfoc.
En Jordi Grau va
començar rehabilitant figures festives com aquell qui diu amb una sabata i una
espardenya, “pràcticament com una afició”, comenta, al costat del seu pare, en
Josep Grau, motivats per la recuperació i l’impuls de les tradicions catalanes
en el context de la transició democràtica del postfranquisme. Hi havia feina a
dojo, calia recuperar molta cosa. Aviat, però, es van començar a entreveure les
bones maneres que han acabat consolidant un dels millors creadors,
rehabilitadors i restauradors de peces festives del llarg mostrari català. En els
seus inicis, va comptar amb els bons consells d’en Domingo Umbert Vilaseró, un
dels millors mestres geganters del moment, però en Jordi, sempre amatent a les
noves tendències, és, sobretot, un exemple d’autoaprenentatge i curiositat que
se n’ha sortit amb escreix. Poder contemplar, sense anar més lluny, tota la
col·lecció completa dels capgrossos que han anat sortint de les seves mans, és
adonar-se de la bona evolució dels resultats finals de les seves creacions.
Combina sàviament diferents tècniques i tipologies de pintures, així com el
cartró pedra i el polièster amb fibra de vidre, ja que ambdós ofereixen
avantatges i inconvenients depenent dels usos al que serà sotmesa la figura. I
t’ho explica sabent que en les bones combinatòries rau el bon fer del seu
ofici.
En Jordi Grau, satisfet amb una de les seves futures creacions (Foto: Montse Saludes) |
En Jordi Grau és
conegut a Terrassa sobretot pel fet de ser l’artista que, any rere any i ja des
d’en fa trenta, crea i dóna desinteressadament a la ciutat el Capgròs de l’Any
de torn. No només n’és l’ànima, sinó que també forma part de la gènesi
d’aquesta curiosa tradició. Ens explica que “la història comença amb una
juguesca entre alguns dels principals promotors de la recuperació de l’entorn
festiu a Terrassa durant la transició postfranquista –en Marc Galí i en Jan
Grau, el meu germà, entre d’altres– i l’aleshores regidor de cultura, en Jordi
Labòria. Els primers li prometeren al regidor del consistori que farien fer un
capgròs amb el seu rostre si donava un ferm suport institucional a la
recuperació i restauració dels gegants vells de Terrassa, que restaven mig
oblidats i en un estat lamentable en unes dependències del castell de
Vallparadís, i dels bastoners”. I així sembla que va ser, ja que per la Festa
Major del 1982, Terrassa va passar a tenir un nou capgròs encarnant la testa
d’en Jordi Labòria, fet, encara amb una tècnica rudimentària, per en Jordi Grau
amb l’ajuda, en aquell moment decisiva, del seu pare. I després d’aquest
primer, va arribar el segon (la coneguda Lourdes del cafè dels Amics de les
Arts), i el tercer (Joan Grau, conegut llibreter de la ciutat), i així ininterrompudament fins el darrer del 2012, en Pepe Hidalgo, dansaire
i membre actiu incansable de l’Esbart Egarenc. És així, doncs, com any rere any
–fins a arribar a formar part dels protocols de la festa major terrassenca–,
durant els actes d’inici de la seqüència festiva és descobert el Capgròs de
l’Any, encarnant algun personatge popular terrassenc que hagi destacat o
destaqui per algun tema social, cultural, esportiu o qualsevol altre (menys els
polítics en actiu), escollit d’entre una llista de 12 “capdidats” proposada pel
col·lectiu anònim del Casinet de l’Espardenya i feta pública un parell de mesos
abans. Al seu torn, els “capdidats” són presentats públicament en carn i ossos
durant una festa a la plaça Vella en la qual se’ls dóna la paraula i es dóna la
possibilitat que la concurrència pugui votar per ells. A partir d’aquest moment
en Jordi té poc més d’un mes per donar forma al capgròs escollit, cosa que, com
ell mateix expressa, “és perfectament factible, ja que, en realitat, fer un
capgròs no m’ocupa més enllà d’uns quinze dies, sobretot gràcies a les
tècniques d’acceleració del procés que he anat incorporant al llarg de la meva
experiència”.
Durant tots aquests anys, d’anècdotes les que vulguis, com la de l’any
1988, que el Capgròs de l’Any va ser, de forma excepcional i premeditada,
l’aleshores alcalde de Sabadell, Antoni Farrés, en resposta al malestar del món
de la cultura popular terrassenca per la mala gestió portada a terme durant una
llarga temporada per part del consistori terrassenc. O el cas de l’any 2006,
que de Capgrossos de l’Any en foren dos, el de torn –i fet, com sempre, per en
Jordi–, i un segon amb el seu rostre, per sorpresa d’ell mateix i de la gent
aplegada al Raval de Montserrat, fet fer d’amagatotis a en Ramon Aumedes de
Granollers –un altre artista de sobres conegut, també–, sent, doncs, l’únic
Capgròs de l’Any dels fets fins ara que no ha passat per les seves mans.
I, fins quan? A en Jordi li agrada dir que “ara per ara, no tinc cap
intenció de deixar de fer el Capgròs de l’Any, m’omple molt i, mentre pugui, no
hi haurà any que Terrassa no tindrà el seu nou capgròs”. I si ara ja es pot
especular que Terrassa deu ser la ciutat amb la corrua de capgrossos més nombrosa
de Catalunya (i, potser del món!), sembla que la cosa no té pinta pas
d’aturar-se aquí. El temps dirà.
Article publicat a la revista Vallesos, nº 4, novembre 2012.
Article publicat a la revista Vallesos, nº 4, novembre 2012.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada