Pujant des de Manresa vall del Cardener amunt, un cop passat Cardona i just abans que la carretera salvi l’esmorteït curs del riu Negre, entrarem, així que ja albirem l’aturonada ermita d’origen romànic de Santa Àgata de Clariana de Cardener, a “Territori de Masies”. Ben a prop ens queda el vell pont de pedra de Buida-sacs, també d’origen ben antic, i que, salvant el curs del riu Cardener, havia donat antany la benvinguda a aquest territori de solitud i, encara avui, netament rural. Ens endinsarem per una realitat paisatgística i cultural que, abastant els sis municipis rurals del sud del Solsonès (Clariana, Riner, Pinós, la Molsosa, Llobera i Pinell), ha acabat configurant-se, de forma participada entre els seus propis habitants, com una marca de dinamització turística i de valorització del patrimoni ambiental i cultural d’aquesta remota zona del centre geogràfic de Catalunya.
Vila closa de Sant Climenç, a Pinell |
Aquest ben trobat atribut “de Masies” ja explica moltes coses. Certament, aquests són uns paratges que es caracteritzen per basar-se ancestralment per un gran escampall de massisses i belles masies, moltes encara habitades i actives avui, característica genuïna de la base social, cultural i econòmica de l’arrelada activitat rural que, en certa manera, encara es manté en l’actualitat. I, no cal dir-ho, aquesta realitat antropològica ha deixat una petjada a l’esperit del lloc avui encara del tot perceptible en el paisatge i en el serè i tranquil tarannà dels seus habitants i del seu dia a dia. I, evidentment, com ha passat a tants indrets de la resta del país, cal destacar-hi també el fet que els més emprenedors hagin sabut diversificar o orientar una nova manera de guanyar-se les garrofes agençant les centenàries estances i obrint-les a l’encuriosit visitant amb ganes de bona taula i bon llit. Però també, sobretot, amb ganes de cercar-hi un vincle, de recórrer territori i deixar-se assaonar per les seves essències i racons carregats de patrimoni, història i tradició.
A “Territori de Masies”, si parlem de pobles, en parlem en un sentit
gairebé figurat només, ja que, com a tals, pràcticament no n’hi ha. Només
toparem potser amb escassos i arraulits nuclis, d’església i algunes poques
cases i coberts a tot estirar: Su, Freixinet, Ardèvol, Pinós, les boniques
viles closes de Prades de la Molsosa i Sant Climenç,... Com dèiem, comptades
excepcions d’aquests tocoms de terra de frontera, de transició, d’imprecisos
límits i, com se sol dir, deixats de la mà de Déu i, per tant, històricament de
pocs i modestos nuclis poblats. Confusa porció de terra de ningú entre
cristians i musulmans, va ser durant molt de temps, a cavall dels segles IX i
XI, un lloc pràcticament deshabitat, inhòspit i temorós, on els pocs que es van
atrevir instal·lar-s’hi, a mesura que la marca comtal va anar avançant terra
enllà cap al sud i l’oest, deuria ser més per necessitat que no pas per bon
desig. Malgrat les prometences i exempcions fiscals de tota mena dels comtes
dirigents de l’època, va costar, mai més ben dit, Déu i ajuda a animar a la
gent que plantés arrels en indrets que, fins no feia massa, només es tenien en
compte com a llocs de constant vigilància a l’aguait del que poguessin fer els
intrèpids sarraïns. Circumstància que encara es nota avui, ja que encara s’hi
pot respirar aquesta emocional pàtina de terra poc habitada i de transició en
la que, fins que no va intervenir-hi Guifré el Pilós, no es va poder donar
l’empenta, lenta però definitiva, a la seva nova condició. En aquesta percepció
flotant de terra de frontera, també hi acompanya la realitat física, de relleus
i vegetació clarament singulars, de canvi paisatgístic entre les terres més
abruptes i humides del nord del Solsonès a les terres més eixutes i en clara
tendència a les llargues planícies i horitzons oberts de la Segarra, l’Urgell i
el pla de Lleida.
D’aquesta profunda història de terra de
constants límits ens n’ha arribat una sèrie de notables elements arquitectònics
i patrimonials airosos de llegenda i empremta medieval, destinats a la vigilància,
protecció i control dels pocs que s’hi atrevien a provar de començar-hi una
nova vida. Parlem de les viles closes de Prades i Sant Climenç, d’algunes cases
fortificades, dels castells de Clariana, Su, Madrona i Anfesta, i, sobretot, de
les cèlebres torres de guaita, algunes de suposada primigènia construcció
musulmana, des de les quals ens podem fem una idea bastant precisa del bast
territori a controlar des d’ambdós bàndols, així com dels canvis arquitectònics
i d’ús que han anat tenint fins al nostres dies. Són elements que, amb castell,
anterior o posterior, o no, conformen, en tots els sentits, els primers
exponents i arrels de la bèl·lica repoblació del territori. En són grans
exemples la torre de Riner, la d’Ardèvol, la de Vallferosa, als confins ja amb
els imprecisos límits amb l’actual Segarra, i les ruïnes consolidades de les
torres de Peracamps i Sallent. Anar-les a veure i poder-hi pujar al capdamunt,
quan això és permès o possible, és atansar un pòsit de la història i del
paisatge al nostre aprenentatge vivencial.
Però la història de bel·licositats continua per aquestes terres
bastants segles més enllà, quan, al llarg del segle XIX, carlins i liberals se
les tenien per aquests indrets en defensa de llurs influències territorials i
ideologies. Les guerres carlines van deixar profunda i copiosa petjada,
sobretot immaterial, per aquests verals. Avui, vestigis i mítiques contalles
ens expliquen enfrontaments i estratègies capitanejades per personatges
singulars que, posant-se a primera fila de la causa carlina, trobaren la glòria
i la derrota en aquests mateixos indrets, com els de la famosa nissaga dels
Tristany d’Ardèvol. La batalla de Peracamps, els carlins emboscats per les
rodalies de Sant Climenç, així com els patiments i destrosses causats al santuari
del Miracle i de Pinós –on, si es demana, us poden oferir un audiovisual ben
aclaridor dels fets–, són només alguns bons exemples il·lustratius d’aquest
patrimoni històric i immaterial.
Ja en el terreny de la creació arquitectònica i artística, així com de
la reacció als nous temps plens de canvis i noves tendències, malgrat la vigent
i influent espiritualitat, de “Territori de Masies” cal destacar també
l’anomenat barroc rural. Al llarg del segle XVIII, pagesos amb possibilitats
econòmiques i amb prou sensibilitat, varen embellir excelsament els interiors i
els exteriors de les masies amb detalls i filigranes de clara influència
barroca. Alguns encara perduren. Però l’esclat del barroc a la zona es
produeix, sobretot, en el si dels estaments religiosos, a l’interior de Sant
Pere de Matamargó i dels santuaris de Pinós i del Miracle, destacant per sobre
de tots l’impressionant i reconegut retaule major de l’església d’aquest últim,
obra molt rellevant en el seu estil a Catalunya, sorgit de les mans del
carismàtic Carles Morató. Però també trobem interessants traces de romànic
rural plasmades al llarg del territori en algunes de les ermites i edificis més
seculars. Cal estar atents als petits detalls, entranyable especialitat del
lloc.
I per impregnar-se profundament d’això i més –fins allà on arribi la
nostra curiositat– només manca buscar un sender, un camí rural -qui sap si un vell camí ral, de bast o
ramader-, o una sinuosa carretera arrapada a les
voltes del paisatge i endinsar-se per aquest anomenat territori de masies. I,
poder-hi fer una bona parada i fonda en alguna de les seves hospitalàries
pairalies posades al dia en serveis i atenció. Ens hi acompanyeu?
Carles Rué Miras, pedagog social, gestor i divulgador del patrimoni ambiental i cultural, col·laborador de la iniciativa “Territori de Masies”.
Facebook:https://www.facebook.com/pages/Territori-de-Masies-Turisme-al-sud-del-Solsonès/161744203890391
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada